Bersabarlah Sayang

'Kadang-kadang Allah menyembunyikan mutiara yang indah di sebalik sebuah kotak yang terlihat kusam'.

Di saat cubaan datang bertubi-tubi, seorang Muslim diajarkan bagaimana mengurus hatinya sehingga hatinya tetap sabar dan yakin akan hadirnya sentuhan hangat tagan Sang Khaliq.

Di saat nikmat turun dari langit, seorang Muslim diajarkan bagaimana mengelola hati sehingga hatinya sentiasa bersyukur dan menepis jauh kemungkinan munculnya hasad dengki.

Allah ingin melihat hamba-Nya bercucuran air mata, bersimpuh di malam hari menghadap-Nya. Allah ingin melihat tegarnya dada hamba-Nya, bersabar dalam menerima cubaan dan ujian-Nya.

Allah ingin melihat senyum dan ucapan syukur keluar dari mulut hamba-Nya tatkala Allah merealisasikan doa hamba-hamba-Nya dan rencana terbaik-Nya.

Terkadang kita selalu berfikir, mengapa sering kali terjadi hal-hal yang tak sesuai dengan harapan kita. Plot cerita yang telah dirancang sebelumnya sering kali tidak berjalan lancar oleh kerana hadirnya hal-hal di luar kendalian kita. Pun begitu, di sebalik itulah letak nikmat daripada ujian-Nya.

'Boleh jadi kamu membenci sesuatu, pada hal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui'.

komen

1 pucuk surat:

Anonymous

:)
perkara ini akan hadirnya satu masa, awk akan kenang2 akan kesusahan ini. setiap insan merasai pengalaman ini, yg bezanya jalan ceritanya sahaja.

 

Followers